Afgelopen zomer was hij al nauwelijks aan te slepen was op de Nederlandse terrassen: de felblauwe wijn die vooral iets wegheeft van anti-vries, maar smaakt als een doodnormale Chardonnay.
De Spaanse start-up Gïk ging met zijn product de hele wereld over en verkocht al meer dan 120.000 flessen van het goedje. Waarom is het spul zo populair? De wijn heeft dankzij zijn blauwe kleur iets rebels, het is een gimmick.
De startup schopt tegen de gevestigde, gedistingeerde wijnorde aan. Over de kleur valt niet te twisten. Hij dankt deze aan twee natuurlijke ingrediënten: een indigo-kleurstof en anthocyaan, een pigment uit de druivenschil.
De oprichters lopen nu alleen tegen een probleem aan. Volgens het Spaanse ministerie van Landbouw schendt het bedrijf met de innovatie de wijnregels en mag hun product niet langer ‘blue wine’ heten.
“Geen van ons heeft iets met normale wijn, waarbij je te maken hebt met veel te veel normen. Zoals of je hem wel of niet met ijs kunt drinken”, vertelt Taig Mac Carthy, een van de oprichters tegenover The New York Times. “Ons doel was om een wijn aan te bieden die wat gekker en leuker was. Het probleem is alleen dat we een eeuwenoude industrie proberen te veranderen. Deze industrie werkt erg conservatief en bepaalt de spelregels.”
En die regels stellen dat wijn niet blauw mag zijn. In 2008 kreeg een andere Spaanse wijnproducent ook al een boete voor het maken van 'gouden cava'.
Blauwe drank
Gïk is echter niet voor een gat te vangen. Na twee maanden de productie stilgelegd te hebben, maakt het bedrijf weer blauwe drank. Dit keer met een nieuw etiket. De drank bestaat voor 99 procent uit wijn, aangelengd met één procent most. Hierdoor valt het drankje niet in de categorie 'pure wijn'.
Desondanks laat Gïk het hier niet bij en gaat de startup in beroep tegen de boete én is het bedrijf een petitie gestart tegen de kleurenrestricties in de wijnwereld.
Mac Carthy tegenover The New York Times: "Ik ben geen advocaat, dus dit hele geschil voelt als een flinke kater."